Czym jest benchmarking? Kto powinien go stosować? W jaki sposób praktycznie wykorzystać go w organizacji? Artykuł o metodzie zarządzania, która pozwala organizacji na przeciętnym poziomie osiągnąć poziom mistrzowski.
Benchmarking czyli porównywanie
Benchmarking w najprostszym ujęciu oznacza porównywanie. Jest to systematyczny proces poszukiwania najlepszych stosowanych przez inne przedsiębiorstwa rozwiązań, adaptowania ich i wprowadzania do własnej firmy. Benchmarking to nie kopiowanie – każde rozwiązanie musi zostać wdrożone z uwzględnieniem unikalnych warunków przedsiębiorstwa. Istotę benchmarkingu najlepiej opisuje zdanie:
„Benchmarking – twórcze wykorzystanie doświadczeń innych.”
B. Nita, Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer, Warszawa 2008
Co można zyskać stosując benchmarking?
- Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej organizacji.
- Doskonalenie się: wdrażanie najlepszych praktyk i wzorców.
- Zdefiniowanie celów strategicznych organizacji.
- Identyfikacja słabych punktów organizacji, które wymagają poprawy.
- Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej organizacji.
- Obniżenie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia.
Rodzaje benchmarkingu
Benchmarking ogólny (horyzontalny)
Celem stosowania tej metody jest rozpoznanie doskonałego rozwiązania o charakterze uniwersalnym, np. obsługi klienta, występującym w przedsiębiorstwach reprezentujących różne branże. W latach 70 firma Xerox porównywała nie tylko parametry techniczne swoich produktów z japońskimi odpowiednikami firmy Canon, ale także marketing i sprzedaż firmy Procter & Gamble, jednej z największych z branży FMCG.
Benchmarking funkcjonalny
W tej metodzie porównuje się obszary swojej działalności z organizacjami z różnych branż, u których te obszary funkcjonują podobnie. Celem jest zidentyfikowanie swoich słabych stron i czerpanie inspiracji od firm, które w tych obszarach osiągnęły wybitne wyniki. Motorola wykorzystując benchmarking przeprowadziła modernizację, wprowadzając karty magnetyczne, znane m.in. z supermarketów, co skróciło proces przygotowania raportów finansowych i ograniczyło liczbę błędów.
Benchmarking konkurencyjny
Polega na porównaniu się z obecnymi lub potencjalnymi konkurentami. Analizie podlegają firmy oferujące podobne wyroby i funkcjonujące w tym samym segmencie rynkowym. Dzięki zastosowaniu tej metody, firma Toshiba w 1991 roku uzyskała największą liczbę patentów w USA. Benchmarking pozwala być zawsze na bieżąco i krok przed konkurencją.
Benchmarking wewnętrzny
Zastosowany między innymi w IBM, benchmarking wewnętrzny polega na wprowadzeniu jednakowo wysokiej jakości między oddziałami tego samego przedsiębiorstwa. Dzięki temu w IBM udało się odnaleźć i wyeliminować luki wydajności.
korzyj benchmarking w swojej organizacji
Badania przeprowadzone w 2003 roku wśród firm z całego świata pokazały, że benchmarking jest drugą najczęściej wykorzystywaną metodą doskonalenia w codziennej działalności.¹ Benchmarking jest skuteczny, jeśli stosuje się go systematycznie, jako ciągły proces doskonalenia, co może być pracochłonne. Warto skorzystać z oprogramowania PulpitKontrolny, które pozwoli na automatyczne przygotowanie benchmarkingu i szybkie otrzymanie wyników.
Pulpit Kontrolny umożliwia automatyczne przygotowanie benchmarkingu wewnętrznego w sieci sklepów czy w sieci franczyzowej. Franczyzobiorcy mają za pomocą systemu dostęp do swoich wskaźników efektywności i mogą porównać się z innymi oddziałami, co motywuje do osiągania lepszych wyników. System wspomaga wprowadzanie w organizacji kultury ciągłego doskonalenia co prowadzi do uzyskania wzrostu zysków sieci.
QBICO przeprowadzi cały proces wdrożenia systemu, składający się z następujących etapów:
Przygotowanie i implementacja wskaźników
Import wskaźników do systemu Pulpit Kontrolny
Automatyczna aktualizacja wskaźników w czasie
Korzyści z zastosowania Pulpitu Kontrolnego w firmie
- Gotowe raporty sprzedażowe, magazynowe, analiza rentowności, należności wobec franczyzodawcy.
- Zarządzanie cenami w wielu oddziałach.
- System zapewnia dostęp do wyników oddziałów/sklepów z każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę.
- Samodzielne tworzenie dowolnych raportów i zestawień.
- Integracja systemu z obecnym oprogramowaniem firmowym.
¹ D. Rugby, Management Tools Survey 2003: Usage up as Companies Strive to Make Headway In Tough Times, „Strategy and Lidership”, 2003, nr 5 (31)